Followers

Credit dan sumber : GenkiMomma

Salah satu mengapa saya memilih Shaklee sebagai supplements kami sekeluarga ialah kerana keaslian & ketulenannya. Buktinya,supplements Shaklee tidak memerlukan kehadiran gel silika (Silica Gel) di dalam bekas/ botolnya.

Sebelum mengenali Shaklee, saya sering habiskan masa yang agak lama untuk membeli supplements di farmasi. Mesti teragak2 nak belibrand yang mana satu. Nak compare lagi supplement facts for each brand, nak compare price vs quantity lagi, dan ditambah lagi dengan kehadiransilica gel (boleh dikatakan dalam kesemua jenama botol) yang agak tidak menyenangkan mata saya. Ntah laa, somehow, saya teringat silica gel yang selalu kita jumpa dalam kotak kasut atau kotak hand bag tue. :P

Bila pertama kali beli supplements Shaklee, saya akui yang saya agak terkejut kerana tiada silica gel di dalam botolnya. Jarang2 jumpa nih! Itu lah orang selalu kata, tak kenal, maka tak cinta, kan? ;)

Namun, saya terkejut sekali lagi, apabila menjumpai silica gel dalam bekas Vitamin C untuk anak saya (Chewable Vita-C 100mg). Inilah yang saya maksudkan...




Sepantas kilat saya bertanya pada Pakar Pemakanan Shaklee (kak N).
Berikut ialah sessi soal-jawab kami...
Selama ini saya dapati supplements Shaklee tiada silika gel. Tapi, agak terkejut silika gel ada dalam botol Vitamin C for children.
Kenapa ada silika gel ya?
 

Akak juga terkejut pada mulanya tapi bila diterangkan oleh penasihat dari US satu masa dulu akak terima dengan rasional. Rasionalnya nama vit ini ialah chewable utk children. Bila kata utk budak2 mereka tidak seperti kita alert dengan perkara sekeliling. Jika kita mengambil vit dalam botol, kita akan pastikan tangan kita sentiasa kering...betul kan? Tetapi kanak2, adakala mereka tonggang vit dari botol tanpa mengambil kira tangan mereka basah atau kering, so that is why Shaklee ambil langkah awal dengan menyediakan penyerap kelembapan tersebut. Namun akak admit bahawa vit kanak2 Shaklee lebih baik dari semua jenis vit di pasaran kerana 


1. Tiada pewarna
 
2. Tiada pengawet
 
3. Tiada perasa tambahan seperti kebanyakan vit dalam farmasi.

Lega hati saya! Hehehe. Memang betul pun. Anak-anak saya selalu berebut untuk buka botol vitamin mereka, termasuk lah si kecil yang belum pon 2 tahun tue.
Haih, tak padan dengan kecik! :P

Uniknya silica gel yang diletakkan di dalam botol supplements Shaklee untuk kanak-kanak ini ialah, ianya tidak seperti biasa, yakni manik2 kecil di dalam packing bag kecil (beads packed in a semi-permeable plastic), tetapi, dalam bekas keras bujur yang kecil. Maka, kebarangkalian kanak-kanak akan menyentuh terus (direct contact) dengan silica gel itu ialah sangat-sangat tipis.

Maka kawan-kawan, sekiranya anda menjumpai kehadiran silica gel ini dalam botol supplements Shaklee untuk anak-anak anda, jangan lah gusar ya. 




0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan